Jsme moc velcí? Trápí to někoho?
03.11.2010 09:42
Češi se vyšplhali mezi nejvyšší národy na světě, Po Nizozemcích a Norech - obsadili třetí příčku. Normy na nábytek, dopravní prostředky nebo třeba stavebnictví však zůstávají stejné a lidé mají problém například cestovat.
Za posledních sto let jsme
povyrostli o 12
centimetrů na nynějších průměrných 180. Tak například
současní patnáctiletí chlapci jsou v průměru o celých 27 centimetrů vyšší,
než byli jejich vrstevnici z vojenské akademie ve Vídni na konci 18. století.
Nejvyšší lidé žijí zřejmě v Plzni. Tady byl před deseti lety, než byla zrušena
povinná vojenská služba, každý třetí branec vyšší než 185 centimetrů.
Vzrůstající výšce se však nepřizpůsobují normy pro výrobu nábytku, ani
například dopravních prostředků. Stále více Čechů se proto musí hrbit v
tramvajích a autobusech, tluče se hlavou o futra dveří nebo má problém sehnat
oblečení. Mimořádně špatnou zprávou bylo pro dlouhány nedávné zastaveni výroby v
Oděvním podniku Prostějov, který jim vycházel vstříc.
„Jen prostějovští s naší výškou počítali a teď zkrachovali. Zahraniční výrobci,
zejména asijští, konfekční velikosti pro lidi vyšší než dva metry často
opomíjejí. Snažíme se s výrobci jednat, a dokonce se nám už jednou podařilo
zvýšit konfekční velikost,“ říká místopředseda Klubu vysokých Jindřich Urban.
Ten si nejvíc stěžuje na cestování hromadnou dopravou. Sice přibývá nízkopodlažních
tramvají a autobusů, kde se sice ze svými 208 centimetry pohodlně
stoupne, ale stále převládají vozy, jejichž prostor byl projektován pro
pasažéry o mnoho centimetrů nižší. „Tam musím být shrbený — dotýkám se hlavou střechy.“
Třeba pro tramvaje se technická pravidla pro provoz nezměnila Čtyřicet let. „Platí
normy z roku 1970,“ potvrzuje Ilona Vysoudilová z pražského Dopravního podniku.
Na rozdíl od Čechů, dánské úřady na zvětšující se výšku svých obyvatel
zareagovaly. Zákonodárci změnili normy a posunuli výšku dveřních rámů ze
současných dvou metrů na 210
centimetrů.
Letecká doprava jde úplně opačným směrem. Ve snaze nacpat do letadla co nejvíce
lidí mnozí dopravci chtějí zavést místo sedaček jakási úzká sedla, o něž by se
pasažéři v polostoje opírali. Americký federální úřad pro letectví už s montáží
souhlasil, čímž se prostor pro jednoho cestujícího může zúžit 020 centimetrů.
České letecké společnosti dlouhány zpravidla usazují k nouzovým východům, kde je
více místa pro nohy než v běžných řadách.
Školní lavice je jako pro panenky
Výška je nevýhodou i v autě. „Vyrábějí se spíše stále menší vozy. Musel
jsem si pořídit Tatru 613, která byla projektována pro komunistické pohlaváry,“
popisuje výhody starého auta Urban.
Samostatnou kapitolou je nábytek. „Kuchyně se dělají s deskou ve výšce 84 centimetrů, já potřebuji
metr. Postel mám vyrobenou na zakázku má 240 centimetrů říká místopředseda
Klubu vysokých. Trable s výškou však neřeší jen dospělí. Vysoké děti se
nevejdou do lavic. Výrobci nábytku zareagovali a nabízejí stoly s nastavitelnou
výškou desky, ale školy na ně nemají peníze. Také je potíž s tím, když vedle
sebe sedí různě vysocí žáci.
A čím to je, že Češi rychle
rostou? Podle Johna Komlose, který
je autorem jediné rozsáhlé
antropologické studie, která výšku obyvatelstva sleduje, je to zejména
díky zlepšující se životní úrovni, lepší lékařské péči a zdravější stravě. Studie
prokázala, že velký vliv na růst dítěte má i vzdělanost matky. Třeba v Americe,
kde nemá 15 procent populace zdravotní pojištění, a nemá tedy přístup ke kvalitní
lékařské péči, se výška populace nemění.
Jak jsme vysocí
Průměrná výška l8letých Čechů:
muži 180 cm
ženy 168 cm
prům. obyvatel Česka 174 cm
Změny výšky u Evropanů (muži)
neandrtálci 166 cm
začátek letopočtu 173 cm
středověk 170 cm
19. století 165 cm
21. století 178 cm
Zajímavosti
• Ráno je člověk vyšší než večer. V noci se vleže protáhne, ve dne ztratĺ 1—3
cm, Jak sesedají obratle.
• Američané v průměru nerostou. Kvůli mísení genů, ale i proto, že miliony
nepojištěných lidi nemají přístup ke kvalitní zdravotní péči. Prezidenti jsou však
zpravidla vysocí: A. Lincoln (193
cm),
B. Clintoh (188). B. Obama (187).
MF DNES
———
Zpět